Opony Michelin testowane na kole podbiegunowym |
Firma Michelin kupiła centrum testów zimowych w Ivalo w Finlandii z myślą o testowaniu swoich opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Położenie obiektu w pobliżu koła podbiegunowego sprawia, że panują tam idealne warunki, szczególnie gdy w Europie brakuje śniegu. Dotychczas przez ponad 20 lat Michelin korzystał z centrum, regularnie prowadząc tam testy opon zimowych. Zakup terenu przez Europejskie Centrum Technologiczne Michelin umożliwi firmie pełny dostęp do różnego rodzaju terenów – od przełęczy w alpejskim stylu do fińskich równin, a także zadaszonej infrastruktury. Surowy klimat Ivalo, a także struktura śniegu różniąca się od tego leżącego w Alpach, gwarantują idealne warunki do testów. Już teraz opony z europejskim oznaczeniem 3 PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake – symbol płatka śniegu na tle góry) są certyfikowane właśnie tutaj. Centrum testów w Ivalo położone jest 300 km na północ od koła podbiegunowego. Zakres panujących tam temperatur wynosi od 0° do -30° w okresie od listopada do końca marca. Teren obiektu z torami zajmującymi 20 ha liczy łącznie 60 ha i obejmuje: - tor testów na śniegu o długości 1,7 km, - 5 platform o długości 500-800 m do testów odległości podczas hamowania i przyspieszania, - 2 tory do testów na lodzie, - 4 tory okrężne do testów przyczepności na zakrętach, - podjazd o nachyleniu 8 proc. przeznaczony do testów podczas ruszania i przyspieszania. Wybrane typy testów przeprowadzane w centrum Ivalo: - ruszanie i przyspieszanie na śniegu, - hamowanie na śniegu, - trakcja na śniegu, - przyczepność na zakrętach na śniegu, - trakcja na lodzie, - hamowanie na lodzie, - przyczepność na zakrętach na lodzie, - ruszanie na lodzie.
Kluczowe dane dotyczące testów opon Michelin w warunkach zimowych:
Tags: |